وب سایت در حال بروز رسانی است

وب سایت رسمی مجموعه فرکشت در حال بروز رسانی است.

كنه سرو خمره‌ای

خلاصه ای از این مطلب

کنترل کنه سرو خمره‌ای با روش درون درمانی
کنه سرو خمره‌ای- فرین کشت تابان
کنه سرو خمره‌ای - فرین کشت تابان

 

کنه سرو خمره‌ای (Oligonychus judihae) از جمله آفات بسیار کوچک و ذره‌بینی گیاه سرو خمره‌ای است. مناطق گسترش و فعالیت کنه سرو بیشتر در نقاط گرم و خشک کشور همچون نقاط مرکزی می‌باشد. این حشره غالباً بر روی شاخه و برگ‌های گیاه فعالیت دارد.

شکل شناسی آفت

کنه سرو خمره‌ای عموماً حشره‌ای بسیار کوچک بوده که در دو جنس نر و ماده با اندازه متغیر بین0/2 تا 0/5 میلی‌متر می‌باشد. رنگ این آفت سبز روشن تا سبز تيره است. غالباً جنس نر اندازه کوچک‌تری نسب به جنس ماده دارد. هر ماده به‌طور میانگین پس از هر مرتبه جفت‌گیری بالغ‌ بر ۱۰۰ تخم جدید به وجود می‌آورد. مراحل زندگی آفت کنه متشکل از چهار مرحله تخم، نوزاد 6 پا، نمف 8 پا و بالغ می‌باشد.

دوره زندگی کنه سرو خمره‌ای

به‌طورکلی این کنه ابتدا زندگی خود را بر روی علف‌های‌هرز و پاجوش‌های واقع در اطراف گیاه میزبان سپری می‌نماید، سپس با شروع فصل گرما و ایجاد شرایط مساعد شروع به تخم‌گذاری بر روی برگ‌های گیاه میزبان نموده و فعالیت خود را در گیاه میزبان با تنیدن تار آغاز می‌کند. تکمیل چرخه زندگی کنه بین ۱۰ تا ۱۵ روز به طول می‌انجامد که همین امر باعث تعدد حمله این آفت به گیاه در بازه‌های زمانی مختلف و ایجاد خسارت بیشتر در گیاه میزبان می‌شود.

نحوه خسارت

در اثر فعالیت این آفت تارهایی بر روی شاخه‌ها و برگ‌های گیاه سرو ایجاد می‌شود. این تارها باعث جذب گرد و غبار به پیکره گیاه شده و علاوه بر کاهش زیبایی بصری گیاه، از میزان سطح سبز آن نیز به‌ شدت می‌کاهد. بنابراین همزمان با طغیان آفت در تابستان و خیزش گرد و غبار، خسارت جبران‌ناپذیری به گیاه میزبان وارد می‌شود. همچنین این تارها باعث ایجاد نقاط نکروزه (بافت مرده) در برگ، پیری زودرس در گیاه، ریزش برگ‌ها و ایجاد برگ‌های جدید در گیاه قبل از شروع فصل سرما که باعث تضعیف شدید درخت سرو در برابر سرما می‌شود.

خسارت کنه به سرو خمره ای- فرکشت

کنترل کنه سرو خمره‌ای

یکی از بهترین تکنیک‌های کنترل آفات مکنده از جمله کنه سرو خمره‌ای، درون درمانی می‌باشد که در حال حاضر در شهرهای مختلف ایران در حال استفاده است. در این تکنیک سموم شیمیایی به مقدار کمتر و موثرتری استفاده می‌شود (جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید).

میزبان‌ها

این آفت به طور اختصاصی بر روی گیاه سرو خمره‌ای فعالیت دارد و موجب خسارت می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانید

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.