وب سایت در حال بروز رسانی است

وب سایت رسمی مجموعه فرکشت در حال بروز رسانی است.

چالکود و نحوه ایجاد آن

خلاصه ای از این مطلب

تغذیه درختان با روش چالکود
چالکود درختان - فرکشت
چالکود درختان - فرکشت

یکی از سوالاتی که ذهن علاقمندان به درختکاری را مشغول می‌کند، این است که چالکود درختان چیست؟ بسیاری از افراد اطلاعات کاملی درباره چالکود ندارند. در این مطلب میخواهیم در مورد چالکود صحبت کنیم، پس در ادامه با فرکشت همراه باشید.

چالکود چیست؟

تغذیه درختان برای حفظ قدرت و باروری آنها انجام می‌شود؛ زیرا بسیاری از خاک‌ها و زمین‌های موجود در کشور خالی از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز درختان هستند. روش¬های مختلفی برای تغذیه درختان استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها، چالکود می‌باشد. چالکود روش خاصی برای جایگذاری موضعی کودآلی و شیمیایی (بر اساس آزمون خاک) در محدوده رشد ریشه گیاهان است. بنابراین، چالکود یکی از روش‌های موثر برای جبران کمبودهای مواد مورد نیاز درختان می‌باشد. در این روش، چاله، کانال و یا شیارهایی در قسمت سایه‌انداز درختان، نزدیک به ریشه با اندازه معینی ایجاد می‌شوند. سپس درون این چاله‌ها با کود مناسب آلی و شیمیایی پر می‌شود که تغذیه مورد نیاز گیاه را در اختیار آن قرار می‌دهد. بنابراین چالکود نوعی کوددهی عمیق به درختان محسوب می‌شود.

نحوه ایجاد چالکود

در سایه‌انداز درخت، متناسب با فاصله درختان و محدوده‌ی رشد ریشه تعدادی چاله ایجاد می‌شود. چاله‌های ایجاد شده باید بلافاصله با ترکیبات مورد نظر پر شوند، در غیر اینصورت موجب آسیب جدی ریشه درختان می‌گردد. همچنین، از حفر چالکود در فاصله کمتر از یک متری درختان مسن جهت جلوگیری از قطع ریشه اصلی درخت، خودداری شود.

ترکیب کودی که باید در چالکود مورد استفاده قرار گیرد

بهترین راه برای پیدا کردن ترکیب کودی که نیاز هست در چالکودها مورد استفاده قرار بگیرد، آزمون خاک است که توصیه می‌شود همیشه انجام شود. اگر امکان گرفتن آزمون خاک نیست، پیشنهاد می‌شود از یک کارشناس کمک بگیرید. بهترین زمان جهت انجام آنالیز خاک نیز در فصل پاییز، بعد از خزان درختان است. به طور کلی در چالکودها از کودهای ماکرو حاوی سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و از کودهای میکرو حاوی عناصر روی، منگنز، آهن و … استفاده می‌شود.

عناصر لازم جهت چالکود- فرکشت

چالکود فرکشت

یکی از محصولات شرکت فرین کشت تابان، چالکود عناصر ماکرو و میکرو می‌باشد. این چالکودها در چند منطقه از اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است و. به دلیل نتیجه‌بخش بودن مورد استقبال قرار گرفته است (جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید).

آنچه در این مقاله میخوانید

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.